Convertir els residus en art. Aquest és l’objectiu del projecte europeu de cooperació en el que participa la Mancomunitat de la Taula del Sénia i pel qual es preveu donar una nova vida a les restes del conreu d’oliveres mil·lenàries. Hi ha set socis de sis països en aquest projecte, que compta amb un pressupost de 200.000 euros per als anys 2025 i 2026.
A més de l’entitat que agrupa els municipis del sud del Montsià, nord de Castelló i el Matarranya, participen en la iniciativa la Fundació Cultural Rutas del Olivo de Grècia; la Universitat d’Avinyó i Dechets d’Arts de França; l’associació croata de Turisme Rural; l’associació Ruta Europea de Ceràmica, d’Itàlia; i la Fundació Iniciándose, procedent de Malta.
El projecte ja ha arrencat amb una primera trobada de tots els participants a Grècia. La iniciativa forma part del Programa Europa Creativa, que aborda els problemes dels residus a la Mediterrània a través d’expressions artístiques, creatives i transformadores, que fomentin la cultura del reciclatge «i també l’adopció de polítiques mediambientals europees a través de l’art», segons defensen els impulsors.
La Taula del Sénia, que és un dels socis rurals de la proposta transnacional, acollirà al mes de maig la residència d’un artista que treballarà en la reutilització en l’entorn rural, i concretament, en l’aprofitament de les restes de conreu de les oliveres mil·lenàries que hi ha en aquesta zona, amb milers d’exemplars i museus naturals a Ulldecona o la Jana (Baix Maestrat).
També hi haurà residències creatives, tallers i seminaris sobre reutilització als diferents països participants. A més, es crearà una galeria digital innovadora, amb un catàleg en línia d’obres d’art, videos dels processos de creació i les reflexions dels tallers, entre d’altres continguts.
La gerent de la Mancomunitat de la Taula del Sénia, Tere Adell, destaca la iniciativa com una oportunitat del territori per poder disposar de nous actius turístics i donar-se a conèixer a nivell europeu. El final del projecte està previst per al març del 2026, amb una trobada al territori del Sénia, amb la presència de tots els socis. «No és el primer cop que la Mancomunitat participa en projectes de cooperació europeus, però si que ens estrenem en aquest àmbit més artístic», admet Adell.
Més projectes
Un altre dels projectes d’aquest 2025 és la creació d’una Ruta de les Oliveres Mil·lenàries, amb l’ajut del programa ‘Experiencias Turismo España’. Un projecte que preveu agrupar els recursos turístics existents a la zona, amb aquests arbres com a motiu principal però no únic. Al territori Sénia hi ha actualment comptabilitzades més de 7.000 oliveres mil·lenàries, considerades així aquelles que tenen un diàmetre de tronc de més de 3,5 metres d’amplada a una alçada d’1,3 metres del terra.