Reivindicar la modernitat de l’obra de Marià Fortuny i Marsal (Reus, 1838 – Roma, 1874). Aquesta va ser una de les idees aportades ahir pel comissari de l’Any Fortuny, l’historiador de l’art Francesc Quílez Corella, qui va pronunciar la conferència inaugural de la commemoració del 150è aniversari de la mort del pintor reusenc al Centre Cultural El Castell de Reus.
El regidor de Cultura, Daniel Recasens, va introduir la intervenció tot exposant breument la trajectòria de Quílez, a qui va descriure com a un «especialista en Fortuny». «Es tracta d’una conferència gairebé inaugural, ja que la commemoració s’inicia, segons marca la data de la mort de l’artista, el 21 de novembre», va dir Recasens.
Quílez va destacar, al seu torn, que la xerrada tenia com a objectiu desmuntar, d’alguna manera, el mite de Fortuny i l’Any Fortuny fer «visible una cara diferent de l’artista».
«Sovint ens trobem amb una mena de sacrilització de la seva vida i obra arran de la seva mort sobtada i ens hem d’allunyar de tot això, cal que posem èmfasi a la seva trajectòria des d’una mirada més transversal i reivindicar la seva modernitat i frescor, ja que sovint se’l va veure com a un pintor passat de moda i que no sortia del taller, i no era així». «Parlem de la seva mort –va continuar– un terme que hem de concebre no com a un reforç del mite, sinó com a una celebració del triomf de l’art sobre la mort, tot recordant aquell llatinisme que diu: ars longa, vita brevis».
El comissari de l’Any Fortuny va esmentar que, per part de Museus de Reus, es programarien dues exposicions, una de les quals estaria relacionada amb Fortuny i la natura. «La nostra intenció amb la mostra expositiva del setembre de l’any vinent, la vinculada amb la natura, és oferir unes obres diferents de les que acostumem a veure de Fortuny; hem de recordar que tot i viure només 36 anys, l’artista va tenir una activitat desenfrenada, de creativitat permanent», va manifestar Quílez.
L’obra de col·lecció privada
L’historiador de l’art va aprofitar l’avinentesa de l’acte per fer una «reivindicació», una «crida», perquè vingui a Reus una pintura d’una col·lecció privada d’Anglaterra. De fet, va adreçar-se directament al director dels Museus de Reus, Marc Ferran, assistent a la conferència: «L’obra El patio de la Alberca en la Alhambra només es va veure un cop a l’Estat i mai a Catalunya, seria encertat dur-la fins aquí cedida; fer-ho, de fet, pot suposar prop de 16.000 euros, però Reus s’ho mereix».
Dit això, va explicar que hi ha una pila d’obres de Fortuny repartides pel món i va esmentar, entre molts altres lloc, els Estats Units: «És ben curiosa la quantitat d’obres de Fortuny que hi ha a l’Amèrica del Nord, abans que els gustos canviessin en triomfar els artistes impressionistes; William H. Stewart es troba entre els que més en va col·leccionar», va reblar.
l El comissari de l’Any Fortuny, Francesc Quílez, va explicar ahir al Centre Cultural El Castell, com de treballador i prolífic va ser Marià Fortuny i que un apunt que va fer del seu èxit va ser el preu pel qual va vendre l’obra ‘La Vicaria’: «Per 75.000 francs de l’època, una quantitat molt alta i exagerada en aquell moment».