Tot i que fa anys que van marxar de Reus, aquesta és encara la ciutat d’aquells reusencs que resideixen fora. No obliden el seu ADN «dinàmic, emprenedor, espontani...», com descriuen alguns, sinó que l’exporten allí on van. I és que, tal com remarca l’empresari Antoni Pont, «els nascuts a Reus se senten molt reusencs, i ho diuen dues vegades: ‘de Reus Reus’». Així es va poder copsar ahir durant la Trobada de Reusencs i Reusenques de Fora Vila, que just compleix enguany 25 anys. L’esdeveniment va reunir a 26 persones de Reus i Baix Camp que viuen fora –tant a nivell nacional com internacional– amb l’alcaldessa, Sandra Guaita, i regidors, que van exposar projectes que s’estan duent a terme a la ciutat i reptes de futur, a més d’intercanviar impressions i opinions amb els participants.
El fil conductor d’enguany ha estat la innovació i el talent. Tal com explicava Sandra Guaita un cop finalitzada la trobada, «hem fet una petita introducció de les polítiques d’innovació i de captació de talent que tenim a la ciutat». També es va parlar de reptes de futur, com l’habitatge, l’ocupació o la formació. «Però sobretot les infraestructures és una qüestió que ens preocupa a tots, com ens dotem de capacitat de créixer i que la gent vulgui venir a viure a la ciutat», comentava Guaita.
Per a Anton Valero –assessor a una empresa química portuguesa i que actualment viu a Barcelona– «Reus no ha perdut pistonada, però l’Ajuntament és ambiciós i en vol més», opinava. Assenyala la captació de talent com a aspecte clau: «S’ha de ser atractiu, identificar les àrees d’atracció i que la gent s’hi quedi a viure». I malgrat ser conscient que és inevitable la fuga de talent, «l’important és l’intercanvi i que el balanç entre els que marxin i els que vinguin sigui positiu».
De la trobada d’ahir també destaca la presència de més dones. Entre les noves incorproacions hi havia la periodista, doctora en Comunicació, Tate Cabré. Després d’exercir com a periodista i donar classes durant molts anys a la Universitat Internacional de Catalunya i a la Universitat Autònoma, l’any 2012, després d’una crisi al món acadèmic, va decidir fer un canvi i, actualment, és guia turística especialitzada amb el públic nord-americà. Vivint entre Collsuspina i Sant Cugat, també segueix duent a terme projectes acadèmics i, de fet, ara està preparant la guia del Modernisme de l’Ajuntament de Barcelona. Entre projecte i projecte, va rebre la proposta de participar a la Trobada de Reusencs de Fora Vila «i és un gran intercanvi de matèria gris del territori». Cabré posa en valor l’ADN «espontani, immediat i fresc» del sud de Catalunya i, concretament, de la gent de Reus i el Baix Camp. Un «valor afegit que aportem a la resta de territori», recalcava.
El coordinador de la trobada, Àlex Llevat, es mostrava ahir molt satisfet de la convocatòria, amb quasi una trentena de participants del total de 75 membres que integren el col·lectiu. «Ha sigut una trobada molt participativa, amb moltes intervencions i aportacions constructives», comentava Llevat. Ell és qui ha agafat el relleu d’Antoni Pont, l’empresari que va iniciar aquestes trobades de reusencs que viuen fora de la ciutat, «i crec que dona molt bona continuïtat», valorava Pont, 25 anys després de la primera trobada, el 2000. Des de llavors, l’esdeveniment s’ha repetit cada dos anys, sumant ja 11 edicions. I en el marc d’aquest quart de segle, ahir Antoni Pont va rebre un reconeixement de mans de l’alcaldessa, Sandra Guaita, i l’actual coordinador de les trobades, Àlex Llevat.