<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-THKVV39" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Whatsapp Diari de Tarragona

Para seguir toda la actualidad desde Tarragona, únete al Diari
Diari
Comercial
Nota Legal
  • Síguenos en:

Torna el festival Eufònic amb renovada creativitat i èxit de públic

L’esdeveniment avantguardista reivindica la connexió de l’art amb el paisatge de les Terres de l’Ebre

27 agosto 2022 18:43 | Actualizado a 27 agosto 2022 18:47
Se lee en minutos
Participa:
Para guardar el artículo tienes que navegar logueado/a. Puedes iniciar sesión en este enlace.
Comparte en:

Eufònic, el festival d’arts sonores, visuals i digital-performatives de les Terres de l’Ebre, remunta el vol després de dos edicions limitades per la pandèmia amb propostes de renovada creativitat artística i èxit de públic. El certamen, que arriba enguany a la seva onzena edició, encara l’últim i més intens cap de setmana reivindicant la connexió amb el paisatge den delta de l’Ebre a partir de performances i actuacions musicals en espais com els ullals de Baltasar. Allí, precisament, ha presentat Magí Serra aquest dissabte, per primer cop a l’aire lliure, la seva acció ‘La mesura del detall’. Sota l’ombra dels eucaliptus i tocant l’aigua que emergeix del subsòl, Rocío Sáiz ha descarregat també el seu pop electrònic i reivindicatiu.

Aquest cap de setmana ja ningú recorda les cadires separades, les distàncies entre el públic i les mascaretes que van dominar les dues passades edicions. Eufònic ha tornat a experimentar un retorn a les condicions similars que existien abans de 2020 amb actuacions i concerts “com les solíem fer”, segons ha recordat el seu director, Vicent Fibla.

Encara no hi ha xifres oficials, però les afluències registrades les últimes nits a l’Església Nova, l’auditori i el pavelló de la Ràpita han superat les expectatives dels organitzadors, segons reconeixen. “El públic tenia ganes de moure’s i de llibertat. Això s’està notant”, ha apuntat Fibla. “El fet d’estar tancats dos anys ha fet saltar moltes alarmes i noves pràctiques que estaven oblidades. Pràctiques que tothom pensava que havien arribat per quedar-se i s’ha demostrat que no”, afegeix. Hi ha cansament pel contacte bàsicament telemàtic. “Volem trobar-nos”, rebla.

Una sensació que s’estén més enllà de l’ànim dels assistents. També els mateixos creadors i les seves propostes. “Hi ha peces creades durant la pandèmia amb la idea de la distància física. Moltes propostes s’han madurat durant dos anys”, afegeix. Ara, ja es poden mostrar al públic en unes condicions diferents, molt diferents a les del moment de les restriccions.

Amb 65 actuacions en escenaris, principalment de la Ràpita, i de la resta de cinc subseus de les Terres de l’Ebre - Tortosa, Amposta, Miravet, Roquetes i Ulldecona-, Eufònic ha elevat la presència dels artistes internacionals fins a una quarta part. La presència de propostes femenines ha superat la meitat. “Potser és per casualitat”, apunta Fibla, qui assegura que no ha estat fruit de la intenció o de la voluntat de compliment de quotes, sinó que respon a la realitat existent al món artístic.

Connexió amb els ullals de Baltasar

Aquest cap de setmana final, que congrega el gruix principal de propostes, el certamen ha tornat a reivindicar, amb major vigor, l’espai natural dels ullals de Baltasar, al parc natural del delta de l’Ebre, com un dels seus escenaris privilegiats. “Un lloc màgic”, assegura Fibla. Ho ha fet amb diverses disciplines amb artistes que, confessen, experimentar una connexió especial amb l’entorn. Entre elles, la música de la DJ T. Modet i el concert de Rocío Sáiz, que ha portat el seu pop electrònic i reivindicatiu sota els eucaliptus i vora la surgència d’aigua, fent ballar els centenars d’assistents que s’aplegaven a l’ombra dels arbres.

Habitual espectadora del festival, Sáiz ha format enguany part del cartell per primer cop. “És el lloc més estrany on he tocat”, ha confessat. “És un somni. El que fa especial l’entorn d’un festival és el que no cuida la resta. Que no vinguis només a consumir alcohol o música, sinó que et mimetitzes amb l’entorn. Per mi, Eufònic té això: sentir on ets, on pertanys, sentir la connexió amb la natura i muntar això aquí no és fàcil. Seria més fàcil tocar sobre una tarima de ciment. La gent que ho organitza s’esforça perquè la natura al voltant sigui part també del cartell”, ha resumit. L’artista ha comptat amb la presència de la seva amiga i actriu Itziar Castro, amb qui ha cantant conjuntament un dels temes del seu repertori.

Anteriorment a les propostes musicals, la banyolina Irene Visa ha presentat el seu llibre ‘Twentysix casetes del Detla’, un projecte que homenatja l’espai a partir de la iniciativa d’Edward Ruscha els anys 60 del segle XX amb les gasolineres nord-americanes. Al bosc de ribera dels Ullals també, Magí Serra ha desplegat la seva acció ‘La mesura del detall’, que presentava per primer cop en un espai obert i a l’aire lliure. L’artista, que va crear l’obra després de la seva mort del seu pare, presenta una proposta físicament exigent, construint i generant formes i moviments al voltant de l’esforç, la pèrdua, la precisió, el risc i la fragilitat, buscant els límits, la separació “entre el jo i el tu”.

Després de l’èxit d’assistència dels concerts de Hara Alonso i Alba G Corral a la Ràpita o l’impacte de propostes com el Flamenco Queer a Tortosa, l’onzena edició d’Eufònic tancarà portes aquest diumenge amb el vermut-musclada musical a la platja del Suís de la Ràpita, al migdia, i el concert d’Álvaro Sola i Space Surimi dins del cicle de les Jornades Musicals de l’Ermita de la Pietat, a Ulldecona.

Comentarios
Multimedia Diari