Reus busca paletes

L’ofici ha perdut mà d’obra en els últims anys, sobretot des de la crisi de l’any 2008. El Gremi de la Construcció busca un relleu, amb l’ajuda de l’administració pública

11 marzo 2025 16:09 | Actualizado a 11 marzo 2025 17:08
Se lee en 2 minutos
Para guardar el artículo tienes que navegar logueado/a. Puedes iniciar sesión en este enlace.
0
Comparte en:

Reus busca paletes. I el Baix Camp, i el sector de la construcció en general. El Gremi de la Construcció del Baix Camp explica que la disponibilitat de mà d’obra està en hores baixes, però no es queden amb els braços plegats i estan buscant solucions. La primera és en col·laboració amb l’Ajuntament de Reus, amb l’objectiu de formar persones que vulguin endinsar-se en aquest món.

La falta de relleu generacional és un problema que, segons el president del Gremi, Anton Sentís, arrosseguen de fa temps. «És un problema que ve des de fa anys. Sobretot a causa de la crisi de l’any 2008, amb la bombolla immobiliària. La crisi dins del sector es va allargar fins a l’any 2018, i en aquests 10 anys els treballadors o bé es van canviar de sector, per exemple a l’hostaleria, o es van jubilar».

Després de tornar a recuperar l’activitat en els últims anys ha estat quan han notat que «no hi ha mans, busquem personal i no en trobem». Explica que no tenen dades exactes sobre l’evolució de persones que s’hi dediquen, però en tenen prou amb aquesta falta d’oferta per a detectar que hi ha un problema.

El motiu de la falta de nous treballadors, apunta el president, és perquè les noves generacions se senten atrets per oficis «més relacionats amb les noves tecnologies. Hem de trobar la manera d’engrescar i fer aquest ofici més atractiu».

«L’ofici de constructor, de paleta, és fonamental per al desenvolupament del territori. La falta de professionals amb què ens trobem és un problema per a la societat que pot entorpir l’avenç del territori», remarca Sentís.

$!Els alumnes practiquen amb material que els ha cedit el Gremi de la Construcció del Baix Camp. Foto: Alba Mariné

Un nou curs amb 15 alumnes

Aquesta mancança també la detecten des de l’Ajuntament de Reus, i és quan Mas Carandell hi entra en joc. Des del consistori asseguren que fa temps que es vol treballar per a reforçar el binomi entre la formació i les empreses. De fet, tenen entre mans la futura Escola dels Oficis. Veient les necessitats que hi ha sobre la taula, han ideat una prova pilot per a dedicar esforços mentre no arriba aquest futur centre de formació.

Formació de nous paletes

L’Ajuntament de Reus, el Gremi de la Construcció i l’IES d’Horticultura i Jardineria de Reus han impulsat per primera vegada el curs de paleta.

És un curs de formació professional de nivell 1, que ha ofert 15 places amb 365 hores de pràctiques per a persones majors de 18 anys que estan a l’atur. Mentre l’Institut d’Horticultura ha cedit l’espai, el Gremi hi ha contribuït amb material i eines perquè puguin practicar.

Per al Gremi, aquesta no és la solució definitiva, ja que declaren que la millor solució seria «tenir un grau mitjà que tingui més transcendència, però per a nosaltres aquest pas endavant ja és molt important». «Aquest curs ja pot ser un impuls per a tots aquests alumnes, un pas perquè més endavant continuïn formant-se i acabin treballant en el món de la construcció», apunta el president.

Òscar Subirats, regidor d’Empresa, Formació i Ocupació de l’Ajuntament de Reus, ha especificat que aquest és el pas previ a l’Escola d’Oficis que està prevista al Vapor Vell. «Ja s’ha fet la licitació de la primera fase de les obres, i en molt breu veurem les primeres bastides», diu Subirats.

A més, asseguren que aquesta és la primera col·laboració de més que esperen tenir. De fet, el regidor remarca que ja s’han posat en contacte amb altres gremis. «La tasca de l’administració és escoltar les necessitats de les empreses i buscar solucions. No existien cursos d’aquest tipus», en referència als estudis de paleta. També apunta que és una aposta segura, ja que «si millorem la competitivitat d’empreses, creem riquesa per al territori».

Comentarios
Multimedia Diari