Afinals del mes de gener el Campus Catalunya de la Universitat Rovira i Virgili va acollir la presentació dels resultats del projecte Reptes del Fet Casteller davant del Canvi Climàtic. Un estudi realitzat per professorat del Departament de Geografia en el marc de les activitats de la Càtedra URV per a l’Estudi del Fet Casteller.
La proposta parteix de tres supòsits: (1) les activitats a l’aire lliure estan condicionades per la meteorologia, entre aquestes s’hi troben els castells; (2) el canvi climàtic és responsable d’una major freqüència de situacions meteorològiques adverses per a la realització d’aquest tipus d’activitats, especialment a l’estiu; i (3) com a conseqüència de l’augment de la temperatura atribuïble al canvi climàtic, augmentarà la probabilitat que una situació meteorològica adversa coincideixi amb la celebració d’una diada castellera.
L’anàlisi de la tendència de la temperatura del 1951 al 2023 entre les 12 i les 15 hores el dia 24 de juny a Valls (Diada de Sant Joan), el dia 15 d’agost a la Bisbal del Penedès (Diada de la Festa Major), el dia 19 d’agost a Tarragona (diada de Sant Magí) i el dia 30 d’agost a Vilafranca del Penedès (Diada de Sant Fèlix) mostra un augment significatiu de la temperatura que oscil·la entre +0,42ºC per dècada a Valls i +0,30ºC per dècada a la Bisbal del Penedès. En conseqüència, s’ha produït un empitjorament del confort tèrmic, mesurat mitjançant l’Índex de Calor (IC) que combina temperatura i humitat relativa.
Aquests resultats no són fruit de l’anàlisi de dades registrades a les places castelleres. Uns espais urbans, relativament tancats, envoltats d’edificis i plens de castellers i públic durant les diades. Així doncs, l’estudi també analitza les condicions meteorològiques d’11 diades castelleres celebrades entre el 24 de juny (Sant Joan a Valls) i l’1 de setembre (Santa Rosalia a Torredembarra) de l’any 2024. Set en horari de migdia, tres en horari de tarda i una en horari de vespre. La temperatura va superar els 30ºC en set de les diades. Les temperatures més elevades van ser: 34,6ºC a la plaça de la Vila de Vilafranca del Penedès (30 d’agost); 34,4ºC a la plaça de la Vila de Torredembarra (1 de setembre) i 33,9ºC a la plaça Vella del Vendrell (26 de juliol). Com és normal, la temperatura és més elevada al sol que a l’ombra. Fins a 4ºC de diferència durant la Diada de Sant Fèlix a Vilafranca i +3,8ºC a la Diada de Sant Joan a Valls. La temperatura és més elevada a les places que a l’entorn rural més immediat, a causa del fenomen conegut com illa de calor urbana. Les diferències més grans es van donar en el cas de la Diada de la Festa Major de la Bisbal del Penedès (+3,6ºC de mitjana) i la Diada de Sant Fèlix a Vilafranca del Penedès (+3,5ºC de mitjana). Finalment, a les diades de Santa Anna (el Vendrell), Firagost (Valls), Festa Major de Llorenç del Penedès, Sant Magí (Tarragona), Sant Fèlix (Vilafranca del Penedès) i Santa Rosalia (Torredembarra), durant un espai de temps més o menys llarg, l’IC va estar dins del rang de ‘precaució màxima’ (32,1ºC > IC ≤ 40ºC). El valor més alt va tenir lloc durant la Diada de Sant Fèlix a les 15.34 h (38,24ºC), a tocar del rang considerat de ‘perill’.
Per tant, l’empitjorament de les condicions meteorològiques per fer castells a l’estiu, especialment a les hores centrals del dia, posarà en risc els castellers i el públic (deshidratació, marejos i cops de calor). Així, per fer més segures les diades castelleres, i preservar la seva viabilitat futura a mitjà termini, és del tot necessari establir mesures d’adaptació.
Per posar fil a l’agulla, i en el marc de la investigació que es presenta, es van realitzar tallers participatius amb 109 castellers de 10 colles. Dels tallers emanen sis categories de mesures: quan tenen lloc les diades, durada de les diades, espai físic on es fan les diades, alimentació/hidratació dels castellers durant la diada, equipament (camises) dels castellers i dotacions sanitàries a plaça. D’aquestes categories deriven, en un primer nivell de concreció, onze grans mesures i, finalment, en un segon nivell de concreció 45 mesures, totes elles valorades pels castellers segons la prioritat i la viabilitat d’aquestes. Ja us podeu imaginar que n’hi ha algunes de més viables que altres, tant des del punt de vista econòmic, tècnic/tecnològic com, especialment, sociocultural. L’estudi complet es troba disponible a la pàgina web de la Càtedra URV per a l’Estudi del Fet Casteller.
El món casteller té múltiples reptes als quals ha de fer front, sense cap dubte també importants i amb una incidència més immediata, com ara la renovació de la cessió de drets per les retransmissions castelleres durant l’any 2025 o bé la revisió del Concurs dels Castells, especialment amb relació a la puntuació i el sistema de rondes. Una qüestió, aquesta darrera, analitzada en un altre projecte de la Càtedra URV per a l’Estudi del Fet Casteller.
Ara bé, el món casteller ha d’assumir que el canvi climàtic incideix en una activitat que, recordem-ho, la UNESCO va declarar Patrimoni Immaterial de la Humanitat. S’ha de debatre sobre quines mesures d’adaptació s’han de dissenyar i implementar per fer-hi front. L’objectiu principal hauria de ser prioritzar la seguretat dels participants, alhora que també preservar el ric patrimoni cultural i la identitat que encarnen els castells. Aquest objectiu només s’aconseguirà amb la col·laboració dels castellers, els organitzadors de les diades i l’administració pública. I millor que les decisions vinguin des de dins del propi món casteller que no pas des de fora. No sigui cas que un dia d’un futur, més o menys llunyà, uns buròcrates de Brussel·les, o de no tan lluny, de bona fe o no tant de bona fe, diguin que una activitat a gairebé 40ºC al sol i on participen menors d’edat és inadmissible.