Ferro mític i figures fantasmagòriques al MAMT de Tarragona

Ariadna Parreu i Vanessa Pey formen part d’‘Artist s Contemporan s’, mostra que es pot visitar al Museu d’Art Modern de la Diputació de Tarragona fins a finals d’any

23 octubre 2024 17:38 | Actualizado a 26 octubre 2024 07:00
Se lee en minutos
Participa:
Para guardar el artículo tienes que navegar logueado/a. Puedes iniciar sesión en este enlace.
Comparte en:

Visibilitzar les dones artistes, reivindicar les seves obres, reparar una història que habitualment ha obviat la mirada femenina. Aquest és l’objectiu de la mostra Artist s contemporan s, que durant tot aquest any es pot visitar al Museu d’Art Modern de la Diputació de Tarragona (MAMT).

L’exposició està repartida per diferents sales del museu, al costat d’obres de la col·lecció permanent. Inclou peces de diferents gèneres d’Alba G. Corral, Alba Sotorra, Ariadna Parreu, Ester Ferrando, Gemma Clofent, Lídia Porcar, Mari Chordà, Mariaelena Roque, Mariona Moncunill, Montserrat Cortadellas, Montserrat Gomis, Núria Rion Virgili, Roser Caminal, Raquel S. Friera i Vanessa Pey. Produïda pel MAMT, compta amb el suport del Departament de Cultura de la Generalitat. «La intenció és restituir les autores en el conjunt de la col·lecció i exposar-les de manera que es repari el desequilibri de gènere», destaca la curadora, Assumpta Rosés.

Fotografia, videoart, escultura, instal·lacions... Els formats de les obres són diversos. Així, es poden observar cinc peces en color vibrant, uns retrats que viren cap a l’abstracció, figures fantasmagòriques allunyades de l’individu, més properes al món oníric i de la imaginació. És Beating Paths, de Vanessa Pey (Tarragona, 1973), la qual busca descobrir una realitat més complexa del ser. L’eix conceptual de la seva composició persegueix reconfigurar arquetips i rols «per allunyar-nos de simplificacions imposades o autoimposades. L’exploració de les nostres contradiccions i de les nostres identitats» en un moment en què estan en el centre de tot debat. Beating Paths persegueix «l’alliberador trencament de fronteres entre el jo i les circumstàncies. Aquests són els eixos conceptuals de les meves composicions visuals», diu Pey sobre el seu treball.

Per a Ariadna Parreu (Reus, 1982), el centre són els absurds de la quotidianitat. Artista, professora i investigadora presenta, amb la col·laboració de Cristian Herrera, Bha Phanein: ferro, imants, LED i so, també del 2018, una obra que, malgrat el ferro, és fluïdesa, elasticitat i moviment que presideix, majestuosa, una de les sales del MAMT.

Bha Phanein és el resultat d’una investigació sobre el material del ferro on l’artista busca un origen «que no podem recordar». Misticisme és la paraula que utilitza la reusenca quan parla de les formes més antigues del ferro «perquè abans que el poguéssim extreure de la Terra, venia del cel, en meteorits», la qual cosa parla d’una incongruència en el relat que sempre se’ns ha explicat. «Per això és un material envoltat de misticisme. Bha phanenin ens duu a la descoberta de nous usos i altres formes d’existència inesperades del ferro», aclareix l’autora en la presentació de l’obra. Tanmateix, els materials i la natura, l’ecologia, estan molt presents a Boca-Bola, l’última instal·lació que Parreu va exposar al MAMT, aquest estiu, fins al passat setembre.

La presidenta de la Diputació de Tarragona, Noemí Llauradó, assenyalà durant la inauguració que Artist s contemporan s forma part de les múltiples accions de la institució per impulsar la presència femenina en diversos àmbits.

Comentarios
Multimedia Diari