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El crim de l’enderroc del Teatre Principal

Teatricidi. El 2 de gener de 1964 començà el desmantellament del Teatre Principal de Tarragona, de 700 localitats, per ser immediatament enderrocat

20 enero 2024 17:11 | Actualizado a 21 enero 2024 07:00
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Aquest gener es compleixen 60 anys d’un dels crims patrimonials més greus comesos pel règim franquista a Tarragona: l’enderroc del Teatre Principal, ubicat a la Rambla Vella, cantonada amb el carrer del Comte de Rius. El Principal havia estat una magnífic teatre de ferradura, a l’estil d’altres conservats com el Fortuny de Reus, el Municipal de Girona o el Principal de Valls. El propietari era l’Hospital de Sant Pau i Santa Tecla.

L’alcaldia tarragonina l’ocupava Agustín Martí Pla, que romangué en el càrrec fins a 1968. La trajectòria en el règim fou àmplia. Així fou «subjefe provincial del Movimiento» a partir de 1972, «delegado sindical» de Tarragona, «vicesecretario provincial de Ordenación Social», diputat provincial i procurador a les corts. Entre 1961 i 1968 el Gobierno Civil, on es manegava tot plegat, era comandat pel gallec Rafael Fernández Martínez. A aquest governador i «jefe provincial del Movimiento» se li deu també el monument feixista en el riu Ebre.

El 2 de novembre de 1963 el Diario Español, controlat per la «Prensa del Movimiento», publicava «Evocación», signada per Baimon. Donava per fet l’enderroc i justificava el fet: «Ante la noticia de la próxima desaparición de nuestro Teatro Principal, este modesto comentarista ha estimado oportuno dedicar al Coliseo de la ciudad de otros tiempos, unas letras de rendido homenaje de tipo sentimental y profundo como recuerdo de la gran trayectoria lírico-musical que este teatro ofreció a la Tarragona de nuestros padres y abuelos.

El teatre era hereu del de Comèdies de 1636, reconstruït com a Principal el 1821

No se trata de defender la supervivencia de este centro lírico aureolado de historia local, porque las exigencias de nuestros tiempos son otras, sino de mantener vivo en el recuerdo de todos la enorme aportación que este lugar de espectáculos llevó a la cultura escénica tarraconense».

Intents per salvar-lo

Quatre dies després un lector, JOR, envià una carta al director en la línia contrària: «en cuya desaparición nos cuesta conformamos y si pudieran opinar nuestros antepasados, no creo se avinieran con semejante pérdida, porque si cualquier vestigio de historia es respetable, por qué no hemos de respetar éste que tantos recuerdos guarda, y si un día pudo salvarse de la piqueta demoledora, nuestro coso taurino, ¿es que no tiene igual derecho el que durante casi un siglo fue emporio local de la comedia y del arte lírico-musical?

No creo sería difícil a nuestras Corporaciones y entidades culturales, arbitrar fondos para su adecentamiento y, aunque fuera para continuar proyectando películas aptas, ... ya justificaría la necesidad de su supervivencia, y creo sería mucho más digno de una ciudad que se precia de culta el poder mostrar un vestigio más de lo que nos queda de un pasado glorioso, que tener que soportar el bochorno de una desaparición que se achacará a querer adinerar un solar, cosa que hoy día puede hacerse con cualquier casa, situada en sitio céntrico».

No bombardejat

Més enllà de l’antiguitat del teatre, en què el lector es quedà curt, la carta explica que el Principal s’havia reconvertit en un cinema, després de la guerra civil espanyola, malgrat que havia estat l’únic teatre no afectat pels bombardejos franquistes. De fet, els que intentaren justificar la salvatjada argumentaven que pràcticament no quedava res de l’antiga morfologia. Eren poc doctes perquè teatres en circumstàncies similars o pitjors, fins i tot la destrucció, s’han pogut recuperar. Recordin l’incendi del Liceu del 31 de gener del 1994, ara fa 30 anys.

El 21 de novembre el periodista Juan Potau Compte escrivia un article en la mateixa línia de salvar el Principal: «Tarragona no está tan necesitada de piqueta demoledora. ¿No podría ser el Principal un pequeño museo de nuestro teatro burgués y popular, de «l’Orfeó« y de los ingenuos años diez, veinte o treinta?».

La polèmica fou sonada. Un periodista de capçalera del Diario, Daniel de la Fuente Torrón, es veia obligat el 26 de novembre a justificar la seva no opinió en el tema. Però anunciava que el Teatre es tancaria l’1 de gener de 1964 amb la projecció de La carga de la brigada ligera” interpretada per Errol Flyn i Olivia de Havylland, i dirigida per Michael Curtiz. Una pel·lícula de 1936, estrenada a l’Estat espanyol el 1947. El 3 de desembre un altre articulista, Petrófilo, «el qualificà de vulgar cine de barriada», si bé el dia següent demanava conservar-ne la façana.

Continuarà.

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