Palau Climent: alquímia tortosina en una casa modernista

Aquest immoble situat al carrer Moncada acollia els laboratoris Hipofosfitos Salud, on s’elaborava un reconstituent que va tenir molt d’èxit a principis del segle XX

25 enero 2025 17:44 | Actualizado a 26 enero 2025 07:00
Se lee en 2 minutos
Para guardar el artículo tienes que navegar logueado/a. Puedes iniciar sesión en este enlace.
0
Comparte en:

El Palau Climent de Tortosa, situat en un carrer de gran importància històrica com és el carrer Moncada, ha sigut testimoni del batec de la ciutat des de fa més d’un segle. I més enllà d’això, també ha sigut font de salut per a milers de persones. I és que els baixos d’aquesta casa modernista allotjaven els laboratoris Hipofosfitos Salud, on s’elaborava un reconstituent del mateix nom per a xiquets, persones malaltes o dones embarassades. Presentat en una ampolleta de vidre, va tenir molt d’èxit a principis del segle XX i s’exportava a països com Mèxic o Veneçuela. Un punt de l’alquímia des del nucli antic de Tortosa en un petit palau joia del modernisme a la ciutat.

El reconstituent l’elaborava ja a finals del segle XIX el farmacèutic Josep Climent Vila, i als inicis del segle XX Manuel i Ricard Climent Ferré. Són el matrimoni de Ricard Climent i Mercedes Ballester els antics propietaris de la Casa o Palau Climent, on viurien al primer pis fins meitat dels anys 40, quan els laboratoris i una part de la família es trasllada a Madrid. El projecte de la casa data de l’any 1910, del mestre d’obres Josep M. Vaquer i Urquizu, i és de clara inspiració modernista. Es tracta d’un edifici cantoner de planta baixa, tres alçades i dues façanes, amb gran quantitat de detalls. La tribuna de tres pisos i vidres catedral acolorits acaba amb una coberta i un penell daurat espectaculars. Els elements més vistosos a la façana són els esgrafiats geomètrics i la decoració floral i vegetal a les mènsules que sostenen els balcons. A l’interior destaca el vestíbul d’accés i les pintures murals modernistes (fetes amb tremp de cola i a l’oli), les motllures de guix i els daurats. La família Climent també es va fer construir un panteó modernista al cementiri de Tortosa.

Accedir a l’interior d’aquesta imponent casa és preguntar-se com era la vida a principis del segle passat o les persones que hi habitaven i quantes històries van tenir lloc sota aquests alts sostres preciosistes que semblen quadres, que són obres d’art. El pis de la primera planta és la més rica en decoració de tot l’edifici i pràcticament tots els espais i diferents sales presenten pintures murals decoratives d’estil modernista. L’ornamentació està formada per una combinació entre volums i pintura plana, amb efectes mats però també d’especials que ofereixen acabats lluents segons com reflecteix la llum. Sempre, buscant la inspiració de la naturalesa, sota el cànon modernista, amb les formes florals i vegetals. Al terra, diferents paviments hidràulics embelleixen i donen caràcter a cada sala. La casa també té un jardí posterior o gran terrassa, una altra joia de l’edifici, fins i tot amb una rocalla presidida per la Mare de Déu de Lourdes.

Els baixos de l’immoble també van acollir altres negocis, com la impremta Peri, fins els anys 90. L’edifici va ser rehabilitat el 2002 per Josep Lluís Ginovart. Del 2005 al 2017, als baixos va instal·lar-se el Departament de Comerç de la Generalitat, i el 2008 els pisos superiors van ser la seu de la Diputació de Tarragona a les Terres de l’Ebre, fins fa un any. Els propietaris de la casa des del 2001 són Robert Guinart i Josep Albiol, cunyats. Guinart actualment està fent-hi millores i manteniment, així com estudiant la història del palau perquè llueixi «amb el màxim esplendor». És Guinart qui assenyala per exemple els detalls a la paret de la casa amb la rosa de Mackintosh. El propi Guinart proposa que es face servir la rosa de Mackintosh a Tortosa com el panot de Barcelona.

Als baixos de la casa també es conserva un arc de mig punt de pedra dovellada del segle XIV, així com unes columnes que serien del segle XVI. «Segons l’historiador Hilari Muñoz, tot fa pensar que aquí antigament hi havia el palau d’alguna família noble important de les que hi havia en aquest carrer Moncada. I aquestes columnes són molt similars, gairebé idèntiques, a les de la galeria porticada, ja desapareguda, del pati del Palau Oliver de Boteller», detalla Guinart. A Tortosa, la història s’escriu damunt de la història.

Avui l’immoble forma part del conjunt històric i artístic de la ciutat i està catalogat com a Bé Cultural d’Interès Local. Actualment la casa està deshabitada i sense activitat, si bé Guinart proposa que podria acollir diverses activitats o espais de coworking, per exemple, per la seua proximitat a l’edifici de les delegacions de la Generalitat o als Jutjats de Tortosa. El Dia Mundial del Turisme es van portar a terme visites guiades per part de la periodista Irene López i l’arquitecte Toni López, seguides amb molt d’interès per part de la ciutadania. No és per menys.

Comentarios
Multimedia Diari