Sant Antoni és la festa d’hivern de moltes poblacions de les Terres de l’Ebre, o fins i tot la festa major, en el cas del Perelló. Ahir divendres, festivitat del sant, el fred no va ser excusa per a omplir els carrers i places celebrar els actes tradicionals en motiu del patró dels animals.
És el cas d’Ascó, on Sant Antoni està declarada Festa Tradicional d’Interès Nacional. La jornada va arrencar amb els tradicionals Tres Tombs, la missa i el trasllat de la imatge del sant a la casa del clavari d’aquest any, Joan Biarnés. Ja al migdia, el circuit de la Fontxinxella, als afores de la població, va acollir les primeres ‘corrides’ de cavalls, matxos i rucs. En un dia ben intens, a la tarda va tenir lloc el pregó de la festa, a càrrec de Ricard Ribes, i l’encesa de la foguera que durant tot el cap de setmana presidirà el pla de l’església, i al voltant de la qual es balla la tradicional jota d’Ascó, interpretada per l’Associació Cultural pel Foment de la Jota d’Ascó.
Avui dissabte tornen les corrides al circuit de la Fontxinxella a partir del migdia, i els actes i menjars populars al voltant de la foguera, fins a ben entrada la nit.
Una altra de les poblacions de la Ribera d’Ebre que celebra per Sant Antoni les festes d’hivern és la capital comarcal, Móra d’Ebre. Unes festes que honoren a la pagesia i que ahir van arrencar a primera hora del matí amb la benedicció de les coques i la festa de la clotxa, que arribava a la vintena edició.
Després de degustar aquest plat típic dels que treballaven al camp, els assistents van poder gaudir del ball de coques, els Tres Tombs i la benedicció dels animals. A les dotze del migdia, va tenir lloc l’homenatge a la pagesia.
Els actes continuen aquest cap de setmana i fins al 26 de gener es pot gaudir també de la Ruta de la Tapa Porca, amb la participació de vuit establiments del municipi.
Al Perelló es troben immersos amb la seua festa major. Ahir van tenir lloc els tradicionals Tres Tombs pels carrers de la població, mentre que durant tot el cap de setmana continuen els actes culturals i festius. Avui té lloc la Jornada de l’Oli Novell, amb esmorzar popular, o el concurs literari de Sant Antoni, mentre que demà diumenge se celebrarà l’homenatge a la vellesa, la cursa ciclista i el correbars, entre d’altres propostes. Les festes majors s’allargaran fins al dimarts 21 de gener.
Cap de setmana intens
Altres poblacions de les Terres de l’Ebre deixen els actes de Sant Antoni per al cap de setmana. És el cas d’Alcanar, Gandesa, Mas de Barberans, Paüls o Prat de Comte, entre d’altres.
A la capital de la Terra Alta, demà diumenge tindrà lloc l’encesa de la foguera i el ball del baconet al seu voltant, a partir de les 11.30 hores.
A Alcanar, la festa de Sant Antoni és el moment en què es balla la jota local. Desenes de parelles de totes les edats surten al carrer per ballar les danses típiques de la població, ells vestits de pagès amb mocador al cap i elles, amb vistosos mantons de Manila.
Entre les tradicions locals, hi ha també la despertada diumenge a les 4 de la matinada amb la Rondalla Verge del Remei i el Cor Iubilo, i la xocolatada posterior al carrer de Sant Antoni.
Mas de Barberans també ha recuperat en els darrers anys aquesta festa tradicional, posant-la al dia. Així, avui dissabte a partir de les 18:30 hores, la plaça de l’Església serà el punt de partida d’espectacles de carrer que recorreran diferents llocs de la població fins a la zona dels restaurants, on tindrà lloc la tradicional cremada de la barraca.
Sant Antoni és una celebració que està especialment arrelada a poblacions d’interior i molt vinculades al sector primari.