Aquest 2025 es compleix el centenari de la construcció de l’antic col·legi de les monges d’Amposta, edifici singular situat al centre de la ciutat, ara en desús, que s’ha de convertir en la futura seu de l’Escola d’Art i Disseny municipal (ESARDI).
Després d’anys d’abandonament i d’estar a punt de ser enderrocat per a construir-hi pisos, l’edifici declarat Bé Cultural d’Interès Local (BCIL) va ser adquirit per l’Ajuntament a la Sareb (Societat de Gestió d’Actius Procedents de la Reestructuració Bancària) l’any 2018, per un import de 470.000 euros, amb la voluntat de recuperar-lo i donar-li un nou ús per a la ciutat. «Com en el cas de de l’edifici del Sindicat, es tracta de recuperar edificacions històriques i que van ser importants per a Amposta, i donar-los-hi un ús modern», remarca l’alcalde de la capital del Montsià, Adam Tomàs.
Es tracta d’un projecte de més de 4,5 milions d’euros, «pot ser el més important que es du a terme a Amposta en anys», que es planteja de llarg recorregut, executat en successius mandats municipals, amb ajuts de l’Estat.
Després d’una primera fase en què es van enderrocar algunes de les construccions del conjunt i es va dur a terme un concurs d’idees, ara s’emprèn una nova actuació.
La junta de govern local va aprovar el passat 17 de febrer el ‘Projecte bàsic i execució de la rehabilitació, reforma i ampliació del convent i antic col·legi de les Carmelites Missioneres Teressianes’, redactat per Ferran i Oscar Arquitectes Associats SLP, amb un pressupost d’execució per contracta de 497.580,89 euros, i que actualment es troba en fase d’exposició pública.
Espai públic
En aquesta nova fase, es preveu la consolidació i adequació de l’edifici i preparar-lo per als seus futurs usos, amb la millora dels sostres i la reforma dels espais, entre d’altres actuacions.
Un dels grans atractius del col·legi és l’escalinata i altres elements arquitectònics, que es recuperaran.
Els usos continuaran sent educatius però com a seu d’ESARDI, ja que les instal·lacions actuals de l’Escola d’Art s’han quedat petites. El conjunt esdevindrà també un equipament per a tota la ciutat, amb una sala d’exposicions i polivalent, i el pati com a nou espai públic. També es preveu un recorregut obert entre els carrers Palau i Quer, Passeig del canal i Tarragona.
Així, el projecte té en compte la situació a la vora del canal de la dreta de l’Ebre, amb accessos per a vianants però també amb trànsit rodat, en un edifici singular al mig de la ciutat.
El fet d’ubicar-hi la futura seu d’ESARDI és una decisió «de govern». «L’Escola d’Art requeria d’un nou espai per a poder créixer i aquest era un edifici que havia estat docent i el pla funcional encaixava amb el conjunt», comenta Tomàs al Diari.
L’edifici, inaugurat l’abril del 1925 i declarat BCIL el gener de 2017, conté elements d’inspiració modernista, sobretot al pati interior, amb l’escalinata com a element central. Va ser utilitzat com a escola fins l’any 2000, quan el col·legi Sagrat Cor es va traslladar a un edifici nou a les afores de la ciutat, on encara du a terme la seva activitat lectiva. Després l’edifici va passar a mans privades.
Mentre no s’executa la rehabilitació del conjunt, l’Ajuntament ha dut a terme unes obres puntuals de millora de l’entorn. I és que l’exterior s’havia convertit en un aparcament improvisat i sense regulació i ara s’ha procedit a tancar l’espai per impedir aquests usos, segons explica l’alcalde.