«L’orgue de Poblet té una acústica fantàstica i un encant especial»
Óscar Laguna fa set anys que s’encarrega d’afinar-lo entre tres i sis vegades a l’any. L’instrument avui es podrà escoltar en concert
«És un òrgan superb, d’una factura del més alt nivell internacional, amb una qualitat tècnica enorme, amb una musicalitat molt gran, la qual cosa fa que sigui un instrument molt versàtil». Són paraules majors pronunciades sobre l’òrgan del monestir de Poblet possiblement pronunciades per la persona que millor el coneix. El burgalès Óscar Laguna porta set anys encarregant-se de les tasques d’afinament d’aquest instrument, que està situat al fons de la basílica abacial, sota l’entrada principal, sostingut per dues columnes de ferro.
El 24 de novembre de 2012, el Reial Monestir de Santa Maria de Poblet estava de celebració. Després d’anys d’espera, finalment estrenava una joia, no solament del recinte sinó fins i tot d’Espanya. El nou orgue fou i beneït, tot i que el concert inaugural va ser el 7 de desembre amb l’organista titular de la catedral de Notre-Dame de París, Olivier Latry, considerat un dels més rellevants de la seva generació a nivell internacional.
Va oferir un concert amb peces que anaven des del barroc francès –com Marchand, Couperin i Guilain– a l’alemany –J.S. Bach–, a més a mes d’obres de Reger, Messiaen Alain i Escaich.
Una obra artesana
L’orgue de Poblet fou construït de forma artesanal, utilitzant materials naturals, per la firma suïssa Metzier Orgelbau AG. Compta amb 61 registres repartits en tres teclats manuals i pedal. Són en total 3.500 tubs de diferents mides: el més gran arriba als cinc metres de longitud i el més petit un centímetre.
Cada any, abans de l’inici del Festival Internacional d’Orgue, Óscar Laguna s’encarrega d’efectuar una afinació general, que abasta els 3.500 tubs. Ho fa amb fra Josep Antoni, «que és un gran organista de la comunitat». Tarda entre dos i tres dies. També es fa un altre ajustament d’hivern a estiu, ja que el canvi de temperatura afecta la sonoritat de l’instrument.
Aquests treballs es fan en només un dia, «perquè no s’ha d’actuar sobre tots els tubs sinó només en una part». Laguna assegura que l’orgue «requereix certes cures d’afinació, perquè l’instrument no es deteriora per l’ús, sinó pels canvis de temperatura d’hivern a estiu». Al llarg de l’any, l’orgue s’afina entre quatre i sis vegades.
Ús habitual
Al contrari que altres orgues, el de Poblet té un ús de manera continuada ja que forma part de la litúrgia diària. El monestir disposa d’un altre instrument d’aquest tipus més petit que es troba a la zona del cor i que s’utilitza per les litúrgies menors, el que no és missa.
Óscar Laguna es va fer càrrec del manteniment de l’orgue de Poblet el 2017, quan va morir el que fins el moment s’encarregava. Quan se li pregunta què té d’especial, contesta que «el primer és el lloc, és meravellós, amb una acústica fantàstica i amb un encant especial. A més, està al lloc on es fa la litúrgia, on els frares canten, que pot ser vist per les persones que s’apropin un dia de cada dia al monestir».
Precisament, aquesta versabilitat que deia fa que pugui interpretar «un repertori molt important i variat, de manera eficaç i coherent». El fet de ser el orgue tan gran –un dels més grans d’Espanya–, amb tants tubs, recalca el seu conservador, fa que «sigui capaç d’emetre tots els sons que l’oïda humà pot escoltar»
Óscar Laguna té una gran experiència en el manteniment d’orgues per tot Espanya. S’encarrega dels de la catedral de Burgos –la seva ciutat natal–, Ávila, de diversos monestirs, esglésies i conservatoris, així com també del Museu de la Música de Barcelona. Per ell, però, diu que «és un luxe treballar amb el de Poblet, no dóna problemes, és molt pràctic i s’accedeix molt còmodament a tot. Està molt ben concebut».
Sentencia que l’orgue de Poblet és «incomparable artística i històricament». I aquesta nit ho tornarà a demostrar, amb les notes del darrer concert del cicle que va començar el passat 19 d’octubre amb l’organista Leonardo Carrieri i li seguí el 26 del mateix mes Louis-Noël Bestion de Camboulas.
Concert avui amb l’alemany Martin Sturm
L’organista alemany Martin Sturm proposa acabar avui la X edició del Festival Internacional d’orgue de Poblet amb un dels programes més impactants que s’han escoltat des que es va estrenar l’orgue Metzler de la basílica de Santa Maria. Serà a les 20.45 hores.
Tant la recaptació com els diners que s’obtinguin de la col·lecta entre els assistents es destinaran a ajudar a les persones que han estat afectades per aquesta catàstrofe, mitjançant Càritas. Just abans de començar, es guardarà un minut de silenci, que donarà pas a una improvisació de l’organista convidat.
El títol escollit per l’intèrpret és Idil·li i infern, i en la selecció musical es donen la mà mestres del segle XVII com Kerll i Cabanilles; Johann Sebastian Bach; el romanticisme de Schubert i el segle XX de Max Reger. Entre les seves obres, Sturm improvisarà a l’orgue buscant els límits de la sonoritat d’aquest orgue únic i del solemne edifici que l’embolcalla.