Mosaico para un viaje a Júpiter, 1989, de Lídia Porcar (Montcada i Reixac, 1958) i MEM, 1988/2000, de Montserrat Cortadellas (Reus, 1958) són dues de les propostes que formen part de la mostra Artist’ s Contemporan s que durant tot aquest 2024 s’ha pogut visitar al Museu d’Art Modern de la Diputació de Tarragona (MAMT) i que aquest diumenge, dia 29 de desembre, arriba a la seva fi.
Produïda pel MAMT, l’exposició va néixer amb una clara vocació reivindicativa. Com va assenyalar la presidenta de la Diputació, Noemí Llauradó, quan es va inaugurar, «malauradament, les dones que han fet art no han tingut una presència destacada en aquest àmbit ni tampoc un just reconeixement al llarg de la història. I això no ha estat pas per falta de mèrits, sinó per una simple raó de gènere». Per aquest motiu, «hem volgut posar en relleu el paper de les dones en el món de l’art, de la cultura i, en general, en tots els àmbits rellevants de la societat». D’aquesta manera, les creacions de quinze autores s’han mostrat repartides per diferents sales del MAMT, intercalades amb les exposicions permanents del museu. Al costat de Lídia Porcar i Montserrat Cortadellas han exposat Alba G. Corral, Alba Sotorra, Ariadna Parreu, Ester Ferrando, Gemma Clofent, Mari Chordà, Mariaelena Roqué, Mariona Moncunill, Montse Gomis, Núria Rion, Raquel Friera, Ro Caminal i Vanessa Pey.
La peça de Lídia Porcar, Mosaico para un viaje a Júpiter, 1989, transporta el visitant a un moment de ressorgiment dels llenguatges de la pintura en el panorama artístic europeu, durant els anys vuitanta i noranta del segle XX. «El títol i les imatges d’aquesta obra fan una al·lusió irònica a les pel·lícules de ciència-ficció de sèrie B dels anys cinquanta del segle passat. Aquest interès per les imatges de consum massiu de la publicitat i de l’ideari col·lectiu de la ficció es desenvoluparà al llarg dels anys en els meus projectes artístics», explica Porcar. L’obra incideix en la biografia de l’artista –filla de mecànic– i els elements figuratius són extrets de mostraris de productes de peces per a automòbils. Fan al·lusió als entorns de la producció obrera. Mosaico para un viaje a Júpiter va ser presentada a la Fira ARCO 93, a Madrid, dins l’espai dels artistes premiats a les Beques de Creació Artística Banesto.
Aigua i casa com a símbols
Per la seva part, l’aigua i la casa són els dos elements centrals de MEM, 1988/2000, de la reusenca Montserrat Cortadellas. «Aquest treball pretén recuperar la nostra memòria simbòlica, afegint-hi nous símbols basats en imatges, conceptes i problemàtiques actuals», comenta Cortadellas.
A MEM, la recerca se centra en les moltes maneres de referir-se a l’aigua, les seves qualitats o estats i els símbols que la defineixen. A la instal·lació s’hi presenten com una mena de pluja de paraules i signes i l’autora juga amb la simbiosi entre ambdós conceptes. Per una banda, la natura, imprescindible per a la vida; per l’altra, la cultura, els refugis i el llenguatge com a element socialitzador. «D’aquí emergeixen conceptes com el control, la mesura, el perill, les circumstàncies, la memòria, l’oblit, i sensacions primàries com la por, l’angoixa, el desconeixement o retrobar sensacions perdudes».